Cabaret, satire en amusement

Amusement is satire, humor, cabaret, stand-up en entertainment in velerlei vormen. BNNVARA ziet humor (met name cabaret en stand-up) en satire als belangrijke onderdelen van de onderscheidende programmering van de publieke omroep. Amusementsprogramma’s zetten naast het bieden van ontspanning ook aan tot (kritische) reflectie. Ons amusement kent een progressieve mentaliteit met een open kijk op de wereld: positief ingesteld en intelligent maar niet betuttelend.

Groot bereik en hoge waardering

Een aantal van onze amusementstitels haalden een miljoenenpubliek, waaronder de Oudejaarsconference van Claudia de Breij (meer dan 1,7 miljoen kijkers), de DWDD Heimwee-uitzending van Kopspijkers (ruim 1,9 miljoen kijkers) en de nieuwe succesvolle serie Even tot hier van Niels van der Laan en Jeroen Woe. Ook de Sinterklaas-uitzending Heerlijk avondje voor Sinterklaas met Dieuwertje Blok, Niels van der Laan én de echte Sinterklaas trok meer dan 1 miljoen kijkers.

Andere gewaardeerde programma’s waren de serie Evenblij Maakt Vrienden met Frank Evenblij en de cabaretregistratie van Harrie Jekkers & Het Klein Orkest. Naast De Avond van de Filmmuziek en ons jaarlijks terugkerend NBE Nieuwjaarsconcert op 1 januari vanuit het Concertgebouw in Amsterdam, bracht BNNVARA ook weer de sketch-serie Sluipschutters, De nationale Non- Nieuwsquiz 2019 en de Lust for Life Test 2019.

De kennisquiz Twee voor Twaalf trok op menige vrijdagavond circa 1,3 miljoen kijkers. Per Seconde Wijzer scoorde opnieuw boven verwachting en De S.P.E.L.-show van Astrid Joosten, over onze taal, was goed voor gemiddeld 1 miljoen kijkers.

Onder de titel TV-Monument scoorde bij uitstek de uitzending over Richard Groenendijk, met ruim 1 miljoen kijkers, erg hoog en Sander van de Pavert (maker van Lucky TV) zorgde met Avondlicht voor een nieuw spraakmakend satirisch programma.

Kinderen voor Kinderen

Kinderen voor Kinderen vierde in het najaar zijn 40-jarig bestaan met vier shows in een uitverkocht Ahoy. Het jubileum zorgde voor veel persaandacht (online en op tv). Daarnaast was Kinderen voor Kinderen ook weer volop aanwezig op de scholen in Nederland met o.a. het Koningsspelen-lied, Zapp Your Planet en de Kinderboekenweek.

Ondertussen groeit het bereik nog steeds op alle kanalen (cd, print, televisie, events en online) en ontving Kinderen voor Kinderen in december een award voor het best bekeken filmpje op YouTube in Nederland in 2019. In 2020 wordt het 40-jarig jubileum jaar voortgezet met een expositie in Beeld en Geluid.