Naleving Governancecode Publieke Omroep 2018

Voor BNNVARA en haar bestuur zijn integriteit en goede governance “conditio sine qua non”. Het nastreven van een open, rechtvaardige en gelijkwaardige samenleving begint immers bij jezelf. En zonder een goed governancebeleid en een adequate handhaving daarvan, zou BNNVARA haar missie niet kunnen verwezenlijken.

Het governancebeleid heeft daarom de voortdurende aandacht van het bestuur en van de compliance officer. De functie van compliance officer was in 2019 belegd bij de bestuurssecretaris.

Governancecode Publieke Omroep 2018

Iedere medewerker bij BNNVARA wordt bij aanvang van de samenwerking gewezen op de ‘Governancecode publieke omroep 2018’ en wordt gevraagd zich daaraan te conformeren.

Mediagedragscode

Daarnaast kent BNNVARA een eigen integriteitsregeling die deel uitmaakt van de Mediagedragscode. Medewerkers van BNNVARA moeten zich conformeren aan die Code. De Mediagedragscode van BNNVARA wordt steeds wanneer nodig geactualiseerd. Daar waar nodig wordt voor die wijziging de instemming van de ondernemingsraad en raad van toezicht gevraagd.

Onderdeel van de Mediagedragscode is het redactiestatuut waarin waarborgen inzake de redactionele onafhankelijkheid zijn opgenomen. Nu in 2019 de verschillende plannen inzake de herinrichting van de organisatie zijn doorgevoerd, zal dit redactiestatuut geactualiseerd moeten worden. Dit zal gebeuren in nauw overleg met de ondernemingsraad.

BNNVARA-medewerkers worden niet louter bij aanvang van de samenwerking gewezen op de Governancecode van de publieke omroep en  de Mediagedragscode van BNNVARA; de governanceregels zijn binnen BNNVARA geen “dode letter”.  Om de bewustheid op peil te houden, worden medewerkers ieder jaar nog eens schriftelijk geattendeerd op het belang van de regels en de naleving daarvan. Iedere medewerker moet bovendien jaarlijks een verklaring omtrent nevenfuncties/-werkzaamheden indienen (ook als men ze niet heeft). Aan deze verklaring is tevens toegevoegd een opgave van ontvangen geschenken en een opgave van financiële belangen.

Onze medewerkers zijn in dit kader (ook) begin 2019 via een digitale vragenlijst geïnformeerd over de regels die gelden ten aanzien van nevenfuncties en financiële belangen en zij hebben opgave moeten doen over de naleving van de code.

In de zomer van 2019 deed het Commissariaat voor de Media het verzoek aan de publieke media-instellingen om een zorgvuldige procedure in te richten, met check & balances, om nevenfuncties te beoordelen en belangenverstrengeling (daarbij) te voorkomen. BNNVARA is, mede samen met andere omroepen en CIPO, bezig met het invoeren van een dergelijke procedure. Met CIPO en de andere publieke media-instellingen wordt daarnaast overleg gepleegd over een online tool, bedoeld om bij de medewerkers nog meer awareness te creëren met betrekking tot governance.

Op de website www.bnnvara.nl is het register financiële belangen, beleggingen, nevenfuncties en geschenken opgenomen. Sinds 2019 worden in een register, naast de nevenfuncties van bestuur en raad van toezicht, ook nevenfuncties van belangrijke journalistieke functionarissen opgenomen.

Beloningskader Presentatoren Publieke Omroep

BNNVARA kende in 2019 één presentator die viel onder de uitzondering van het BPPO en waarvoor goedkeuring is verleend door de NPO.

Regeling A Klokkenluider

De regeling schrijft voor dat er bij de omroepinstelling een vertrouwenspersoon moet zijn waarbij medewerkers misstanden kunnen melden. Voor BNNVARA geldt dat wij een meldingsprocedure kennen. Er is één vertrouwenspersoon integriteit aangesteld. In 2019 is onze voormalige vertrouwenspersoon integriteit vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd gestopt. Nu wordt de functie vervuld door de medewerker die reeds de functie van vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen vervulde.

Het bestuur constateerde in 2019 geen feiten of omstandigheden die op niet goed naleven van de richtlijnen en de integriteitsregeling wijzen.