Missie en ambitie BNNVARA

Onze statutaire missie

BNNVARA is een onafhankelijke, maatschappelijk betrokken en vooruitstrevende publieke omroep, die naast een breed ook een specifiek jong publiek wil bereiken. Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en sociale rechtvaardigheid zijn daarbij richtinggevend. We leggen de lat hoog, elke dag opnieuw. BNNVARA wil informeren, raken, amuseren en aan het denken zetten. We maken programma's die getuigen van betrokkenheid, een kritische opstelling, originaliteit, vernieuwingsdrang, lef en humor. We willen de wereld uitleggen met onze programma’s en daarmee begrip kweken in de samenleving, in plaats van de verontwaardiging aanwakkeren.

Waar gaan we voor?

We hebben een wereld voor ogen met gelijke kansen voor iedereen. Een duurzame, inclusieve samenleving waarin iedereen deelt in de welvaart en het plezier. Met nieuwsgierigheid naar de ander en begrip voor elkaar.

Wat doen we?

We brengen nieuwe, inclusieve en waardevolle verhalen die mensen raken en verandering teweegbrengen. Wij maken dingen bespreekbaar, doorbreken taboes en willen de waarheid boven tafel krijgen. We jagen discussies aan en gaan door totdat er iets verandert: we laten niet los. De vorm waarin we dat doen wordt bepaald door de inhoud. Met hoor en wederhoor waar het journalistiek betreft en op het randje waar het kan, ook als dat soms schuurt. Onze kwaliteit is hoog, onze drempel laag.

Wat zijn onze doelen?

We willen dat onze verhalen worden opgepikt in de maatschappij. Dat kan impact op grote of kleine schaal zijn, maar het verhaal moet altijd bijdragen aan die open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving. Met onze content zijn we bepalend binnen het publieke debat, of dat nou plaatsvindt bij de koffieautomaat, op social media of op het Binnenhof. We willen er iets over terughoren en contact hebben met een actieve en groeiende groep trouwe fans.