Informatie en debat

2019 was voor BNNVARA een sterk jaar. Onbetwiste prijzenpakker was Jeroen Pauw die de Zilveren Ere-Nipkowschijf won én werd uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar. In aanloop naar de Europese verkiezingen maakte hij de tongen los met zijn debat, live vanuit de Rode Hoed in Amsterdam, tussen premier Rutte en Forum voor Democratie-voorzitter Thierry Baudet. De grote waardering voor Jeroen Pauw was in 2019 onbetwist, maar helaas maakte hij eind december bekend na 15 jaar te stoppen met zijn late night-programma Pauw (voordien Pauw & Witteman). Begin 2020 werd Pauw opgevolgd door Op1 (met als BNNVARA-presentatieduo’s Willemijn Veldhoven/Erik Dijkstra en Hugo Logentberg/Sofie Hilbrand).

Impact

We maakten programma’s waarover waarderend werd gesproken door pers en publiek met journalistieke (reis)series als Saudi Arabië, Sinan zoekt de klas van Elias, Opstandelingen, Planeet Nigeria, Dienders, Onze Jongens op Java, De Helden van Zuid-Amerika, Plastic, Hotel Athene en we startten met het online buitenland-platform Synaps. Het is slechts een greep uit de programmering die opviel, naast onze vaste titels als Pauw, ZEMBLA, KASSA, Vroege Vogels en Typisch. BNNVARA bracht hiermee opnieuw een breed geschakeerd pakket informatieve programma’s waarmee we ons, bijna dagelijks, profileerden.

Speciale vermelding verdient hier ook ZEMBLA dat extra opviel met een uitzending over het Koninklijk Huis en de verkoop van kunst-topstukken aan het Rijk.

In 2019 was BNNVARA er ook weer met de dagelijkse nieuwsshow Na het Nieuws. Waar in het voorjaar Renze Klamer de presentatie voor zijn rekening nam, traden in het najaar de nieuwe talenten Sophie Frankenmolen, Samia Hafsaoui en Dzifa Kusenuh aan. Qua doorstroming maakten we ruimte voor Amber Kortzorg en Sahil Amar Aïssa (respectievelijk als nieuwe gezichten van KASSA en de Belbus) en voor Renze Klamer bij De Nieuws BV.

Documentaires

Het doel om zoveel mogelijk programma’s in eigen huis te maken lukte ook met documentaires als Ik heb het niet gedaan, De jongens van de bouw, De schrijver, de moordenaar en zijn vrouw en Gegijzeld door anorexia; we creëerden impact met Niks aan de hand en Mevrouw Faber en we wonnen een Gouden Kalf (in de categorie Korte Documentaire) met De waarheid over mijn vader.