Infotainment

Zoals al gezegd zijn onze missie en waarden nog meer leidend geworden bij de samenstelling van ons programmapakket. Zo zijn we gestopt met Ranking the Stars en De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld en zijn we kritischer geweest in onze keuze voor bepaalde projecten.

Het meer centraal stellen van onze maatschappelijke missie heeft er ook voor gezorgd dat bestaande titels zijn aangescherpt zodat ze beter bij ons passen. Zo hebben bij 3 Op Reis duurzaamheid en alternatieven voor vliegreizen een prominente plaats ingenomen. Er is wekelijks, naast de internationale items, een item te zien waarin de kijker geïnspireerd wordt als het gaat om reizen die je zonder vliegtuig binnen de vijf uur vanuit Utrecht kan maken. Hierdoor zijn voor het eerst ook Nederlandse locaties in 3 op Reis te zien.

Lineair

Durven experimenteren hoort ook bij BNNVARA en dat leverde wisselend succes op. Programma’s als De Psycho Show met Sophie Hilbrand of Nachtdieren van Ryanne Van Dorst waren succesvol. Andere projecten, zoals Make Holland Great Again, De Diva in mij, It’s a mans world en Ik durf het bijna niet te vragen, hadden weliswaar impact maar bereikten niet het (gehoopte) grote publiek.

Met een aantal vaste NPO3-titels had BNNVARA wél een ruim bereik. Rambam en Je Zal Het Maar Hebben zijn daar voorbeelden van. Op NPO1 geldt dat zeker voor de programma’s van Floortje Dessing. Het vormen samen typische BNNVARA-titels waarin maatschappelijke thema’s op een aantrekkelijke manier aan de orde komen. Tenslotte werd de stevige positie van het dagelijkse First Dates op NPO3, ondanks sterke concurrentie van bijvoorbeeld De wereld draait door en het Journaal, gecontinueerd.

Make Holland Great Again

Speciale aandacht verdient, ondanks de lager uitvallende kijkcijfers, het al genoemde Make Holland Great Again. Elke week zetten de makers alles op alles om, door middel van een aantal specifieke missies, Nederland beter te maken. Een groot aantal maatschappelijke initiatieven is dankzij presentator Sahil Amar Aïssa en zijn team opgestart. De bescherming tegen seksueel geweld in het uitgaansleven, het tegengaan van online haat, het bevorderen van donorregistratie en verminderd plasticgebruik zijn slechts een paar voorbeelden. Kenmerkend voor dit project was ook de sterke samenhang tussen de televisie-uitzending, de online impact en de marketingaanpak die daadwerkelijk effect sorteerde dankzij de gezamenlijke inzet van de afdelingen Infotainment, Digital en Marketing & Exploitatie.

Online impact

Spuiten en Slikken maakte van lineaire titel de omslag naar een online platform mét vernieuwde onderdelen en drie wekelijkse YouTube-video’s. Het succes daarvan droeg extra bij aan het belang van Spuiten en Slikken als betrouwbaar loket voor de jongste gebruiker die een veilige plek zoekt voor zijn of haar vragen over seks en drugs.

In dit kader moet zeker ook het toenemende ‘verkeer’ worden genoemd op al onze online platforms met als hoogtepunt het bereiken van 1 miljoen abonnees bij Drugslab dat hiermee het meest succesvolle YouTube-kanaal van de hele publieke omroep werd. Ook Club Hub groeide door en blijft wekelijks video’s uploaden.

De impact van het YouTube-kanaal #BOOS met Tim Hofman is opnieuw ongeëvenaard groot gebleken. Dankzij de documentaire Terug naar je eige land die eind 2018 te zien was, is er in de maanden daarna grote maatschappelijke druk uitgeoefend om een ruimer kinderpardon toe te passen. Eind januari 2019 maakt het kabinet bekend dat het pardon inderdaad verruimd zou worden en dat meer dan 500 kinderen van asielzoekers, waaronder Nemr, in Nederland mochten blijven. In november liet #BOOS zich trouwens weer gelden: na een aflevering over seksueel overschrijdend gedrag in realityshow De Villa werd door RTL  besloten het genre ‘guilty pleasure-reality’ per direct van de buis te halen.