Risicomanagement

BNNVARA kent een risicomanagementsysteem waarbij voor de risico’s die op basis van een risico-assessment zijn geïdentificeeerd, de kans en impact worden ingeschat en de risicobereidheid is geformuleerd. Op basis van dit risicoregister zijn beheersmaatregelen geformuleerd.
BNNVARA heeft doorlopend de ambitie het risicomanagement verder te versterken vanuit de doelstelling om naast het concept van ‘good governance’ ook tot een betere besluitvorming te kunnen komen omtrent de strategische en lange(re) termijn doelstellingen.
Het risicomanagement is verder geprofessionaliseerd door het aanpassen van onze statuten en reglementen omdat o.a. het Commissariaat voor de Media nieuwe Beleidsregels Governance en Interne Beheersing heeft opgesteld met betrekking tot de bevoegdheden van raden van toezicht en het bestuur. Daarnaast is er een risico-redactie ingesteld die o.a. zorg draagt voor het actueel houden van het risicoregister.

Regulier vinden er risico-assessments plaats met alle afdelingshoofden van BNNVARA. Dit heeft geleid tot een identificatie van de belangrijkst geachte risico's voor BNNVARA en zijn er de bijbehorende beheersmaatregelen geformuleerd.

De risicoredactie heeft in 2019 dit risicoregister per afdelingshoofd opnieuw besproken en getoetst of de risico's nog steeds actueel zijn en of het register een aanpassing zou behoeven. Uit alle gesprekken is naar voren gekomen dat er geen nieuwe risico's aan het licht zijn gekomen en dat alle beheersmaatregelen nog steeds valide zijn. Uit de interviews bleek ook dat de ontwikkelingen in het media-landschap snel gaan en de kans en impact van alle risico's opnieuw getoetst zouden moeten worden.

Eind 2019 heeft het management-team van BNNVARA het risicoregister integraal besproken op kans en impact en heeft het bestuur haar risicobereidheid per risico vastgesteld.
De raad van toezicht heeft in januari 2020 de risicobereidheid van het bestuur vastgesteld.

In onderstaande matrix zijn de zeven belangrijkste strategische, operationele, financiële en compliance risico’s opgenomen, met daarbij de kans, impact en risicobereidheid van het bestuur.
De gebruikte gradaties in de matrix zijn in volgorde: laag, gematigd, medium, aanzienlijk en hoog.

Voor alle risico's zijn ook diverse beheersmaatregelen benoemd. Voor strategische risico's bestaat dit voornamelijk uit het goed contact onderhouden met beslissers en stakeholders.
De beheersingsmaatregelen voor operationele risico's omvatten het investeren in kennis, bewustwording, actueel houden van procedures en protocollen en een goede samenwerking en communicatie.
Financiële risico's worden onder andere gemitigeerd door het toepassen van de procedures zoals beschreven in de AO-IB. Voorbeelden hiervan zijn de interne controles en het toepassen van het minimaal 4-ogen principe.

De gesignaleerde risico’s zijn ook na 2019 niet gewijzigd. Er zijn wel wijzigingen opgenomen op het gebied van kans, impact en de risicobereidheid van het bestuur.
Ook voor 2020 zal het risicomanagement verder geïntegreerd worden in de reguliere bedrijfsvoering van BNNVARA.

De coronacrisis heeft geen invloed op het budget van de gehele publieke omroep. Wel leidt de crisis tot wijzigingen in de programmering en daarmee tot een andere verdeling van de budgetten over de verschillende onderdelen van de publieke omroep. Ook voor BNNVARA kan het derhalve invloed op het budget hebben. De invloed op de programmering is echter vooralsnog beperkt omdat er geen sprake is van een materieel teruglopende vraag van de NPO waardoor de financiering nagenoeg gelijk blijft. De vergoeding voor de organisatiekosten zal als gevolg van deze crisis overigens niet wijzigen. Ook het risico van de crisis op de andere inkomstenbronnen lijkt relatief beperkt. De impact van de crisis op de inkomsten en de kosten van BNNVARA wordt als relatief beperkt ingeschat.

Risico-matrix

Risico-gebied

Risico's

Kans

Impact

Risicobereid- heid bestuur

Strategisch

Het risico van ver(-der)gaande politieke bezuinigingen.

Laag

Het risico dat het medialandschap en -consumptie sneller verandert dan dat de infrastructuur van de publieke omroep mee beweegt.

Gematigd

Het risico dat BNNVARA niet het personeel van de toekomst (competenties) in dienst heeft om te kunnen anticiperen op de toekomstige ontwikkelingen.

Operationeel

Het risico van reputatieschade voor BNNVARA n.a.v. een (live) uitzending.

Aanzienlijk

Het risico dat de veiligheid van de medewerkers in Nederland in het geding is.

Financieel

Het risico dat BNNVARA in de toekomst minder inkomsten heeft en haar flexibiliteit verliest.

Compliance

Het risico dat BNNVARA niet voldoet aan de compliance eisen waaronder EU/NL-privacy wetgeving