De impact van

DE STEMBUS EN DE STEMTREIN

“Make voting great again”. Met die uitspraak lanceerde Tim Hofman op 29 januari samen met @Gosserd, @Rutger_ en @LennartvN De Stembus. De initiatiefnemers besloten na een gesprek op Twitter om de grote groep nieuwe kiesgerechtigden aan te moedigen om bij de landelijke verkiezingen vooral hun stem uit te brengen. “Onze generatie heeft een schop onder onze hol nodig”, aldus Tim.

IN GESPREK

Om jonge mensen te interesseren en te betrekken bij de politiek reden ze in de weken daarna met De Stembus langs MBO’s, HBO’s en Universiteiten. Aan boord initiatiefnemers, social influencers, radio-dj’s, journalisten en politiek leiders. Op de scholen gingen de studenten met de politici in gesprek over onderwerpen die juist hen bezighouden: onderwijs, kansen op de arbeidsmarkt, huisvesting en integratie.

DE STEMTREIN

Tegen de verkiezingen werd de bus eenmalig verruild voor de trein. In de Stemtrein kon iedereen met een studenten-OV instappen Mark Rutte, Alexander Pechtold, Marianne Thieme en Gert-Jan Segers alles te vragen over hun verkiezingsplannen. De hele reis was live te volgen via Facebook en kreeg een enorme media-aandacht. Op de dag van de verkiezingen bereikte die aandacht het hoogtepunt toen Tim zijn campagne toelichtte bij CNN en de BBC World News.