De Nieuws BV: DENK plande een nepnieuwscampagne onder PVV-vlag

De politieke partij DENK plande tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2017, onder leiding van Farid Azarkan, een nepnieuwscampagne uit naam van de PVV. Dit bleek uit onderzoek van De Nieuws BV. Een variant van de campagne ‘Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren’ werd online gezet om te testen of de boodschap werd toegestaan door de algoritmes van reclameplatform GoogleAdwords. Deze advertentie heeft wereldwijd ruim 11.000 views gehad en was te zien in landen als Duitsland, Turkije en Nederland. Ieder die op de banner klikte werd naar de website van de PVV gestuurd.

Luister hier de uitzending

De Nieuws BV heeft voor dit verhaal Farid Azarkan om een reactie gevraagd en dit gesprek in het geheim opgenomen. In het gesprek erkent de fractievoorzitter dat onder zijn leiding inderdaad een PVV-banner ontworpen is. Later doet DENK tegenstrijdige verklaringen, worden de betrokken journalisten beschuldigd, en is De Nieuws BV genoodzaakt de opnames openbaar te maken.

DENK stapte naar de rechter om De Nieuws BV-onthullingen over de geplande nepnieuwscampagne van de partij offline te krijgen. In de dagvaarding maakt DENK zich met name kwaad over het feit dat het gesprek met Azarkan is opgenomen in de fractiekamer van DENK. De Nieuws BV heeft besloten de fragmenten uit te zenden omdat DENK aantoonbare onwaarheden in hun wederhoor verwerkte en vlak voor de uitzending een lasterlijke online video over de betrokken journalisten publiceerde.

BNNVARA is afgelopen augustus tijdens het kort geding in het gelijk gesteld. Volgens de rechter ging het om een misstand waarover het publiek moest worden geïnformeerd. "De nepbanner kon immers leiden tot polarisatie, angst en haat en had Wilders mogelijk zelfs in gevaar gebracht," aldus de rechtbank.